OSNOVE INFORMATIKE
1. naloga: Označi tri temeljne sklope znanja in spretnosti informacijske pismenosti (označi tri najustreznejše odgovore):
a) Vedeti, kje dobiti digitalno zapisane podatke, jih znati od tam dobiti in ovrednotiti.
b) Znati iz podatkov dobiti pravo informacijo in vedeti, kje, kdaj in kako jo uporabiti.
c) Znanje in spretnosti uporabe računalnika.
d) Vedeti, kje dobiti potrebne podatke, jih znati od tam dobiti in ovrednotiti.
e) Znanje in spretnosti desetprstnega slepega tipkanja.
f) Imeti brezžični telefon in vedeti kdaj in kako ga uporabljati.
g) Presoditi, kdaj je informacija potrebna.
O: b, d, g
2. naloga: Kako imenujemo uporabo informacijske tehnologije v postopku priprave na tisk (obkroži najustreznejši odgovor)
h) urejanje besedil
i) namizno založništvo
j) digitalni tisk
k) navidezna resničnost
O: i
3. naloga:
a) Napiši, koliko informacije dobiš, če zveš ali si naredil maturitetni izpit ali ne? Svoj odgovor utemelji!
Enota za merjenje količine inf. je BIT. En bit dobimo, če izvemo odg. Na vprašanje pri čemer sta možna natančno dva enako verjetna odgovora. Podatkov je premalo. Stanji sta dve, verjetnost ali naredimo izpit ali ga ne naredimo pa ni enako. Ni podatka, kakšen je mat. izpit.
b) Napiši, koliko informacije dobiš, če izveš, da je nekdo pri hkratnem metu treh igralnih kock na vseh treh vrgel šestico (za log26 uporabi vrednost 2,585).
Pri metu kocke imamo 6 enakih možnosti. Ko vržemo šestico, dobimo 2,586 bitov informacije. Pri treh kockah je količina inf. 3 x večja (3x 2,586 bitov) torej 7,758 bitov.
c) Napiši, koliko informacije dobiš še pri drugem metu treh kock, če zveš, da je tudi pri njem vrgel tri šestice? Svoj odgovor razloži!
Količina informacije je 2,586 bitov informacije (kot v primeru 3.b), ker je število enakovrednih možnosti enako.
4. naloga: Izračunajmo, kolikšna je količina informacije, če zvemo, da je nekdo iz kupa 32 kart (sestavljajo ga karte sedmica, osmica, devetica, desetica, fant, dama, kralj in as v piku, križu, srcu in kari) potegnil asa! (A. Krapež, B. Resinovič(1999):Informatika, Ljubljana, DZS vaje, stran 11)
1. Ali je karta večja od 10?
a. NE (Manjše nas ne zanimajo več) Izločimo: sedmico, osmico, devetico in desetico v vseh barvah.
b. DA. Ostane nam druga polovica: fant, dame, kralj in asi.
2. Ali je karta večja od 10?
c. NE (manjše nas ne zanimajo več) fant. Dama
d) DA. Ostane: kralj in as
3. Ali je as?
e) NE – dama
f) DA – AS
O: 8 = 23 Da dobimo odgovor , moramo postaviti 3 vprašanja. Količina inf. je 3 bite
5. naloga: Koliko informacije dobiš:
- če izveš kako je padel kovanec
O: (2
možnosti) 21
1 bit
- če je pri metu kocke padlo sodo število točk
O: (kocka ima 1 do 6 števil, od tega 3sode in 3 lihe = 2 možnosti, )
21 1 bit
-
če izveš, da je nekdo iz kupa 32 kart (7, 8, 9, 10, fant, dama, kralj in as. Vsaka v: piku križu, srcu in kari) potegnil srčevo karto
O: (imamo 4 različne enakovredne možnosti – pik, križ, srce in karo, zanemarimo številko karte, tudi ni pomembno ali je fant, dama, kralj ali as ) 4 = 22
2 bita
-
če izveš, da je nekdo iz kupa 32 kart (7, 8, 9, 10, fant, dama, kralj in as. Vsaka v: piku križu, srcu in kari) potegnil damo
O: (imamo 8 različne enakovredne možnosti igralskih kart. Zanemarimo barvo karte. Iz kupa lahko potegnemo 4 dame v vseh 4-ih barvah, kar pomeni, da je verjetnost 1/8 ) 8 = 23 3 bite ( log21/8 = 3)
- če izveš, da je nekdo iz kupa 32 kart (7, 8, 9, 10, fant, dama, kralj in as. Vsaka v: piku križu, srcu in kari) potegnil srčevo damo
O: (imamo 32 možnosti) 32 = 25
5 bitov
Količino informacije lahko izračunamo tudi s formulo: količina informacije= - log2(verjetnosti dogodka) |
RAČUNALNIK
1. naloga: Dijaki so sestavili svojo kodo za velike črke slovenske abecede in zapisali z njo del otroške pesmice Huda mravljica.
* Zapiši celotno kodno tabelo in ugotovi:
* Ali gre za standardizirano kodno tabelo? O:ne
* Koliko mest bi potrebovali, če bi kodirali velike črke slovenske abecede s štirimi znaki?
O: 25 črk, 4 mesta; 25 = 43 3 MESTA log425=
* V čem je bistvena razlika med ASCII in UNICODE kodnima tabelama?
O: Dolžina zapisa znaka v ASCII kodni tabeli je 7 bitov, v UNICODE kodni tabeli pa je znak zapisan s 16-imi biti.
BILA JE HUDA |
001 100 110 000 101 012 022 210 011 000 |
MRAVLJICA, |
111 122 000 211 110 101 100 002 000 |
ŠEST ČRNIH NOG JE |
201 012 200 202 010 122 112 100 022 112 120 021 101 012 |
IMELA. |
100 111 012 110 000 |
ZNAK |
KODA |
ZNAK |
KODA |
ZNAK |
KODA |
ZNAK |
KODA |
A |
|
G |
|
N |
|
U |
|
B |
|
H |
|
O |
|
V |
|
C |
|
I |
|
P |
|
Z |
|
Č |
|
J |
|
R |
|
Ž |
|
D |
|
K |
|
S |
|
|
|
E |
|
L |
|
Š |
|
|
|
F |
|
M |
|
T |
|
|
|
Vejica, pika in presledek nima kode
2. naloga: Poveži
1. Entiteta 2. Atribut 3. Podatek 4. Informacija 5. znanje |
a) nadgraditev znanja (nekaj novega, kar dodamo k našemu znanju) b) model realnosti c) lastnosti objekta v realnosti d) opredmetenje realnosti e) dogodek v realnosti |
O: 1-c, 2-e, 3-d, 4-a, 5-b
3. naloga: Kakšno funkcijo opravlja v informacijskem sistemu (IS) povratna zveza O: a
a) v odvisnosti od izhodnih podatkov krmili delovanje IS
b) v odvisnosti od vhodnih podatkov krmili delovanje IS
c) izhodne podatke prilagodi zahtevam uporabnika
d) vhodne podatke prilagodi zmogljivosti IS
4. naloga: Informacijsko nepismen vendar računalniško pismen človek: O: a
a) zna vključiti računalnik
b) zna urediti podatke v učinkovito informacijo
c) ve, kdaj potrebuje informacijo
d) ve, kje bo dobil ustrezne podatke
5. naloga: V predstavitvi z rač. Prosojnicami so prosojnice z različnimi elementi. Obkroži prosojnico, ki je najslabša.
a) Belo besedilo velikosti 30 pik na temno-modri podlagi.
b) 7 vrstic svetlo-modrega besedila na temno-modri podlagi velikosti 20 pik
c) Slika v zapisu PNG
d) Tabela s 4 stolpci in tremi vrsticami, podatki so napisani z belo pisavo velikosti 20 pik na temno-modrem ozadju
e) Krožni grafikon in belo besedilo velikosti 20 pik na temni podlagi
f) Zvočni posnetek v zapisu WAV
O: d (Tabela s števili, se na prosojnici ne uporablja. Namesto tabele se oblikuje graf)
6. naloga: Označi 2 najpomembnejši prednosti množičnega komuniciranja O: d, e
a) Lahko ga prilagajamo lastnostim uporabnikov
b) Prejemniki lahko s povratno zvezo prejete podatke sproti preverjajo in dopolnijo pri sosedu.
c) Vlogi prejemnika in oddajnika se lahko hitro zamenjata.
d) Vsi prejemniki dobe enako sporočilo
e) Sporočilo hitreje doseže več ljudi
7. naloga: Označi enako velika pomnilnika O: a, d
a) 512 kB
b) 1,048576 B
c) 1.048.578 b
d) 0,5 Mb
8. naloga: Katere so bistvene lastnosti računalnika? O: b, c
a) Zelo hitro izvaja operacije
b) Vanj lahko vnesemo navodila – programe
c) Dana navodila izvede avtomatično
d) Podatki so predstavljeni z biti
e) Temelji na elektroniki
9. naloga: Povej po slovensko (Pomoč: http://www.islovar.org/iskanje_enostavno.asp)
{ Resolucija - ločljivost
{ Link - povezava
{ Labela - oznaka
{ Kontrola - nadzor
{ Web - svetovni splet
{ Browser - brskalnik
{ Sortiranje - razvrščanje
{ Editor - urejevalnik
{ Inštaliranje - nameščanje
10. naloga: Katera je največja pomanjkljivost analognih računalnikov? O: b
a) So počasnejši od digitalnih
b) So dražji od digitalnih
c) Porabijo več energije od digitalnih in se zato bolj segrejejo
d) Za njih ni ustreznih programov
e) Uporabljamo jih lahko le za reševanje fizikalnih problemov
11. naloga: Obkroži trditev, ki ni pravilna O: e
a) Znanje ne obstaja izven človeške glave
b) Informacija je predstavljena s podatki
c) Računalnik je naprava za obdelavo podatkov
d) Grafikon sodi med slikovne predstavitve informacij
e) Z indeksiranjem uredimo in podvojimo vse podatke v tabeli